Właściciele e-commerce zmagają się z wieloma wyzwaniami w związku z prowadzeniem swoich firm. Niskie wskaźniki konwersji, czy drogi projekt strony www, która powinna być niezawodna, a słabe usability powoduje, że satysfakcja klientów spada, gdy pozornie wszystko jest dobrze przygotowane do sprzedaży. Oczywiście, każdy biznes jest inny, jednak wspomniane problemy pojawiają się w większości firm prowadzących sprzedaż online. Ponadto, istnieje jeszcze jeden problem, który wyjątkowo trudno rozwiązać – to porzucanie koszyków zakupowych przez e-klientów.
Kiedy to się dzieje?
Wyzwaniem dla prowadzących biznes online jest uzyskanie odpowiedzi, dlaczego potencjalni klienci wycofują się z transakcji po tym, jak przejrzeli ofertę, poświęcili czas na wybranie kilku produktów do koszyka i nagle decydują się pożegnać tuż przed finalizacją. Nawet, gdy wydaje się, że strona działa bez zarzutu i zgodnie z myślą, że gdybyś to Ty był tym klientem, na pewno byłbyś w siódmym niebie mogąc kupić swój produkt. Choć ciężko uwierzyć, trudno w tej sytuacji zachować bezstronność. Dlatego powinieneś poszukać obiektywnego eksperta – kogoś, kto dowie się, dlaczego tak cenni klienci żegnają się z Twoim sklepem, zanim coś kupią. Z pomocą może przyjść firma wykonująca audyty e-commerce – taka, jak np. Shoplyze.
Dlaczego warto śledzić statystyki
Według Shoplyze średnio ok. 60 % klientów porzuca koszyki przed dokonaniem zakupu. Oznacza to, że tylko jedna trzecia wszystkich potencjalnych klientów decyduje się sfinalizować transakcję. Podczas całego procesu dziesiątki klientów rezygnują z kolejnych kroków zakupowych. Około 40% wycofuje się, zanim zdąży wpisać swoje dane do formularza, następne 10% rezygnuje w trakcie wyboru metody płatności. Kolejne etapy skłaniają klientów do przemyślenia swoich zakupów, a więc finalnie tylko około 40% dokonuje zakupu. Proces zakupowy, zamiast działać na korzyść twojego biznesu i zachęcać klientów do kolejnego kroku, działa jak sito: zniechęcając odwiedzających stronę, budząc w nich wątpliwości i chęć rezygnacji.
Na szczęście takie przygnębiające statystyki nie są jedynym wynikiem audytu. Podczas szeregu przeprowadzonych kontroli i dziesiątek dokładnie przeanalizowanych aktywności biznesowych online, Shoplyze określiło słabe strony procesów zakupowych związane z płatnościami. A więc udało się nam poznać główne powody porzuconych koszyków. Są to konkretne dane, które pozwolą zmienić Twoje podejście i zwiększyć liczbę sfinalizowanych transakcji w Twoim sklepie online.
Top 3 powody porzucania koszyków
Ukryte koszty
Jednym z głównych powodów opuszczania koszyków są rozbieżności w cenach. Pojawiają się, kiedy cena, jaką przewidujemy zapłacić za obsługę transakcji, nagle okazuje się wyższa. Nic dziwnego, że klient czuje się oszukany i natychmiast opuszcza stronę. Nieszczerość i ukrywanie dodatkowych kosztów w nadziei, że klient tego nie zauważy, to kiepska strategia marketingowa. Zwykle takie dodatkowe koszty kumulują się w związku z wyborem metod płatności. Przetwarzanie dowolnej transakcji finansowej powinno odbywać się bez żadnych niespodzianek, również dla Ciebie, jako właściciela sklepu. Zdecyduj się na takiego dostawcę płatności, który z wyprzedzeniem, jasno i wyraźnie określa wszystkie możliwe opłaty – na przykład Polskie ePłatności Online. Dostosowanie cen w Twoim sklepie do prowizji operatora pozwoli prowadzić transparentną politykę cenową i budować grono usatysfakcjonowanych klientów.
Bolesny checkout
Czas to pieniądz – dla nas wszystkich. Jeśli wydawanie pieniędzy również wymaga czasu, to jasne staje się, dlaczego dana liczba klientów opuszcza koszyki podczas checkoutu. Wypełnianie formularzy, konieczność powtórzenia operacji z powodu literówek we wpisywanych słowach …czy etap checkoutu, który zajmuje kilka stron, a każda z nich ładuje się dłużej, niż powinna. Klient czeka, a jego cierpliwość jest wystawiana na cierpliwość. Godni zaufania dostawcy płatności online mają zoptymalizowane i przetestowane procesy. To kolejny z powodów, dla którego powinieneś przemyśleć współpracę z doświadczoną firmą w tym temacie.
PeP Online z łatwością integruje się z Twoją stroną dzięki Secure Form. Klienci zostają przekierowani do intuicyjnej i bezpiecznej strony płatności, gdzie formularz wypełnia się w mgnieniu oka. Strona zapamiętuje dane płatnicze, więc przy kolejnych zakupach płatność to zaledwie jedno kliknięcie. Co więcej, wszystko działa płynnie również na telefonach komórkowych, więc nawet klienci, którzy realizują płatności mobilne, mogą kupować u Ciebie z poczuciem komfortu.
Podstawowe metody płatności i nieliczne waluty
Karty kredytowe to najpopularniejsza metoda płatności, jednak Twoja firma nie powinna udawać, że inne sposoby na zapłatę za towar czy usługę nie istnieją. Każdy z nas ma swoje preferowane metody płatności, więc powinniśmy dbać o to, aby wybór metod w naszych sklepach był jak najszerszy. To samo tyczy się wyboru zapłaty w różnych walutach świata. Narastająca frustracja powoduje pożegnanie z Twoim sklepem, być może na zawsze. Nikt nie chce takiego scenariusza, a jednak często się on zdarza. Problem może zostać szybko rozwiązany, dzięki zwróceniu się do doświadczonego dostawcy, który gwarantuje liczne metody płatności w wielu walutach.
PeP akceptuje 160 walut i wszystkie możliwe metody płatności, włącznie z kartami kredytowymi i debetowymi, przelewami i e-portfelami, w tym mi.in Apple Pay. To o wiele więcej niż umożliwienie klientowi płatności – to dokładne dopasowanie się do jego potrzeb, dzięki czemu robienie zakupów to całkiem przyjemne doświadczenie.
Podsumowanie
Powyższe kwestie pojawiają się w przeważającej liczbie audytów przeprowadzanych przez Shoplyze. Jednak Shoplyze ma również dobrą wiadomość – można odzyskać opuszczone koszyki. Jeśli podejdziesz do tego z pełnym przekonaniem i wesprzesz się wiedzą ekspercką, szybko zobaczysz rezultaty. Dzięki doświadczeniu zawodowemu, Shoplyze doszło do wniosku, że zaangażowanie i użycie takich narzędzi, jak email retargeting, Google Ads i Facebook Ads, w połączeniu z automatyzacją marketingu, pozwalają na odzyskanie nawet 15-20% porzuconych koszyków. To całkiem spora liczba Twoich klientów. A co najważniejsze – wiesz już, co robić i na co zwracać uwagę planując sprzedaż online.