Sprzedawcy dóbr fizycznych
Regulamin sklepu internetowego, który prowadzi sprzedaż wysyłkową towarów powinien zawierać następujące informacje:
- Imię i nazwisko (dla osób fizycznych) bądź nazwa (dla spółek i innych podmiotów) wraz z adresem, pod którym działalność jest zarejestrowana (dla spółek dodatkowo nr KRS), NIP.
- Jeżeli na obrót towarami sprzedawanymi za pośrednictwem sklepu internetowego wymagane jest zezwolenie lub wpis do rejestru działalności regulowanej – należy umieścić wzmiankę o organie administracji, który wydał zgodę na obrót wraz z numerem nadanego uprawnienia.
- Informacja o możliwych sposobach płatności za zamówienie (karta kredytowa, karta debetowa, przelew, itp.).
- Informacja o tym, że płatności są obsługiwane przez spółkę Polskie ePłatności sp. z o.o. z siedzibą w Jasionce, Tajęcina 113, kod pocztowy: 36-002, KRS: 0000227278.
- Koszty, terminy i sposób dostawy zamówionego towaru (mogą się zamiennie znaleźć w odrębnym cenniku).
- Jeżeli towar może zamówić osoba fizyczna (konsument): informacja o możliwości odstąpienia od umowy przez klienta (konsumenta), bez podawania przyczyn, w terminie 14 dni od daty doręczenia towaru konsumentowi. Dodatkowo powinna się znaleźć informacja o sposobie i kosztach zwrotu towaru do merchanta oraz o tym, że w przypadku skutecznego skorzystania z prawa odstąpienia przez konsumenta, uiszczona przez niego kwota zostanie zwrócona za pośrednictwem tego samego kanału płatności, którym dokonano płatności za towar. W niektórych przypadkach wskazanych w ustawie o ochronie praw konsumentów, prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje, muszą być jednak spełnione wszystkie przesłanki wskazane w tych przepisach.
- Sposób składania reklamacji za wadliwy towar (np. nr telefonu do biura obsługi klienta, adres e-mail, przekierowanie do formularza reklamacyjnego, itp.), sposób dostarczenia wadliwego towaru do sprzedawcy, maksymalny termin na rozpatrzenie reklamacji przez sprzedawcę.
- Inne informacje wynikające z ustawy o ochronie praw konsumentów
- Regulamin powinien być akceptowany przez kupującego najpóźniej w ostatnim kroku przed przekierowaniem na stronę płatności, a dodatkowo powinien być na stałe umieszczony na stronie www serwisu (w sposób, który umożliwia jego łatwe odnalezienie, np. w widocznej zakładce).
Sprzedawcy dóbr niematerialnych
Jeśli Twój sklep internetowy oferuje dobra niematerialne, np. dostęp do treści w zamian za subskrypcję, regulamin powinien zawierać następujące punkty:
- Imię i nazwisko (dla osób fizycznych) bądź nazwa (dla spółek i innych podmiotów) wraz z adresem, pod którym działalność jest zarejestrowana (dla spółek dodatkowo nr KRS).
- Minimalne wymagania techniczne urządzenia, za pomocą którego klient może korzystać z usługi (np. system operacyjny komputera, przeglądarka, dodatkowe oprogramowanie, itp.).
- Rodzaje i zakres usług świadczonych za pośrednictwem serwisu.
- Sposób zawarcia umowy za pośrednictwem serwisu. Przykładowa procedura może wyglądać następująco:
- klient składa zamówienie za pośrednictwem strony www serwisu,
- klient otrzymuje na swój adres e-mail potwierdzenie złożenia zamówienia,
- klient dokonuje płatności za usługę,
- po zaksięgowaniu płatności klient otrzymuje e-mail z potwierdzeniem, że może korzystać z usługi.
- Informacja o możliwych sposobach płatności za zamówienie karta kredytowa, karta debetowa, przelew, itp.).
- Informacja o tym, że płatności są obsługiwane przez spółkę Polskie ePłatności sp. z o.o. z siedzibą w Jasionce, Tajęcina 113, kod pocztowy: 36-002, KRS: 0000227278.
- W przypadku pobierania cyklicznych płatności z karty: informacja o tym, że wybierając ten sposób płatności, klient wyraża zgodę na cykliczne obciążanie jego rachunku karty. Jeżeli usługa jest zamawiana na okres testowy: wyraźna informacja kiedy okres testowy się kończy i w jaki sposób klient może poinformować merchanta o tym, że nie chce dalej korzystać z usług, w związku z czym dalsze obciążanie rachunku nie będzie możliwe.
- Informacja o okresie, na jaki zawierana jest umowa o świadczenie usług za pośrednictwem serwisu, tzn. na czas oznaczony (np. 5 miesięcy, do 6.07.2014r, itp.) lub nieoznaczony. Jeżeli umowa została zawarta na czas nieoznaczony, to należy umieścić informację o terminie, w jakim każda ze stron może wypowiedzieć umowę. Dodatkowo powinna znaleźć się informacja o tym, w jaki sposób klient może wypowiedzieć umowę (za pośrednictwem poczty e-mail, pisemnie listem poleconym, itp.).
- Jeżeli usługę może zamówić osoba fizyczna (konsument), a umowa jest z nim zawierana na czas nieoznaczony, to jednocześnie należy umieścić informację o tym, że każdej ze stron przysługuje prawo do jej wypowiedzenia, bez podawania przyczyn, z zachowaniem terminu jednego miesiąca (można wpisać krótszy termin, ale nie można go przedłużać). Dodatkowo powinna znaleźć się informacja o tym, w jaki sposób klient może wypowiedzieć umowę (za pośrednictwem poczty e-mail, pisemnie listem poleconym, itp.).
- Jeżeli usługę może zamówić osoba fizyczna (konsument): informacja o możliwości odstąpienia od umowy przez klienta (konsumenta), bez podawania przyczyn, w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy. W niektórych przypadkach wskazanych w ustawie o ochronie praw konsumentów, prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje, muszą być jednak spełnione wszystkie przesłanki wskazane w tych przepisach. Dodatkowo powinna się znaleźć informacja o tym, że w przypadku skutecznego skorzystania z prawa odstąpienia przez konsumenta, uiszczona przez niego kwota zostanie zwrócona za pośrednictwem tego samego kanału płatności, którym dokonano płatności za usługę.
- Sposób składania reklamacji za nienależycie wykonaną usługę (np. nr telefonu do biura obsługi klienta, adres e-mail, przekierowanie do formularza reklamacyjnego, itp.), maksymalny termin na rozpatrzenie reklamacji przez sprzedawcę.
- Inne informacje wynikające z ustawy o ochronie praw konsumentów.
- Regulamin powinien być akceptowany przez klienta najpóźniej w ostatnim kroku przed przekierowaniem na stronę płatności, a dodatkowo powinien być na stałe umieszczony na stronie www serwisu (w sposób, który umożliwia jego łatwe odnalezienie, np. w widocznej zakładce).
Jako właściciel sklepu internetowego, powinieneś też poinformować użytkowników jakie dane osobowe są zbierane i wykorzystywane. Te informacje powinny się znaleźć w polityce prywatności – ale nie musi to być całkiem osobny dokument.