Tło :)

Jak przygotować stronę internetową, by móc przygotować na niej płatności?

  • PeP Online
  • Jak przygotować stronę internetową, by móc przygotować na niej płatności?

Każda strona internetowa musi spełniać pewne wymagania, by można było na niej przyjmować płatności. Dotyczy to jednak nie tylko wytycznych organizacji finansowych, takich jak acquirerzy (centra autoryzacyjne/rozliczeniowe) czy organizacje kartowe (np. Visa, MasterCard). Wprowadzenie sugerowanych zmian sprawia, że e-biznes jest bardziej przyjazny klientowi, łatwiejszy w utrzymaniu i przynosi większe zyski.


Zalety dobrze przygotowanej strony

Spełnienie takich kryteriów przynosi stronie trzy główne korzyści:

  • uzyskuje ona możliwość przyjmowania płatności online,
  • zapewnia informacje klientom i zwiększa komfort zakupów,
  • skutkuje lepszą konwersją i mniejszą ilością zwrotów.

Warto podkreślić, że przede wszystkim w interesie samego sprzedawcy jest trzymanie się zasad takich, jak wymienione w niniejszym tekście. Organizacje finansowe współpracują z setkami tysięcy różnych sprzedawców na całym świecie i dlatego mogą skutecznie wskazać najczęstsze problemy, na które natknąć może się także Twój biznes.
Na szczęście większości z nich bardzo łatwo uniknąć.

Jakie są kryteria do spełnienia?

W PeP mamy zbiór wymagań oraz tzw. dobrych praktyk, które pomogą ulepszyć Twój e-biznes oraz spełnić kryteria stawiane przez instytucje finansowe (np. acquirerów).

Wymagania

Kryteria wypisane poniżej są obowiązkowe. Oznacza to, że muszą zostać spełnione, byśmy mogli otworzyć konto dla Twojego e-biznesu. Na szczęście większość sprzedawców sama spełnia te kryteria podczas tworzenia strony internetowej.

Jednoznaczna identyfikacja

Klienci muszą być w stanie zidentyfikować Twoją stronę w dowolnym momencie. Najlepiej jest umieścić logo i/lub nazwę firmy (produktu, marki) na samej górze strony; możesz także rozważyć umieszczenie nazwy firmy na samym dole (w stopce strony).

Dane kontaktowe

Zapewnij swoim klientom możliwość kontaktu z Tobą. Podaj na stronie takie informacje, jak:

  • numer telefonu,
  • adres e-mail (lub formularz kontaktowy),
  • godziny pracy obsługi klienta.

Dane kontaktowe powinny być łatwo dostępne na stronie zanim klient dokona zakupu oraz przez co najmniej 90 dni po jego ostatniej transakcji. Dobrym pomysłem jest stworzenie osobnej podstrony „Kontakt” z takimi danymi.

Opisy oferowanych produktów i usług

Umieść na stronie możliwie najlepsze opisy produktów i/lub usług, które sprzedajesz.

Jeśli sprzedajesz np. odzież, podaj informacje o rozmiarze, kolorze, stylu/kroju itp. Jeśli sprzedajesz urządzenia elektroniczne, określ napięcie znamionowe, rodzaj wtyczki lub czy baterie są w zestawie. Każdy produkt wymaga innego opisu, jednak zawsze powinien on być możliwie najdokładniejszy, by klienci nie mieli wątpliwości, co dokładnie kupują.

Cena i waluta

Klienci muszą poznać ostateczną cenę oraz walutę (w sposób nie budzący wątpliwości) przed dokonaniem zakupu. Zaleca się używanie kodów ISO 4217 – pozwalają one jednoznacznie określić walutę za pomocą trzech liter.

Polityka prywatności i Regulamin świadczenia usług

Te dwa dokumenty są konieczne, ale też bardzo przydatne.

polityce prywatności musisz określić w jaki sposób postępujesz z danymi, które pozyskujesz od swoich klientów.

Pamiętaj także, by w regulaminie świadczenia usług umieścić następujące informacje (o ile nie zostały przedstawione w innym miejscu na Twojej stronie):

  • adres firmy – umieść na stronie pełny adres, pod jakim zarejestrowana jest Twoja firma; nie należy mylić tego z informacjami do kontaktu,
  • oświadczenie dot. bezpieczeństwa transakcji – jasno opisz jakie kroki podejmujesz, by zapewnić bezpieczeństwo transakcji (np. używasz szyfrowania SSL).

Polityka zwrotów

Jasno określ procedury obowiązujące w przypadku zwrotu środków, towaru, anulowania usługi itp. Klient powinien mieć łatwy dostęp do takich informacji zanim dokona zakupu.

Możesz włączyć takie zapisy do regulaminu świadczenia usług, ale zwykle lepszym wyjściem będzie stworzenie osobnego dokumentu (podstrony). Klientom będzie łatwiej znaleźć te informacje i obie strony unikną nieporozumień.

Zalecane „dobre praktyki”

Kryteria wypisane poniżej nie są obowiązkowe i najprawdopodobniej Twój biznes będzie mógł przyjmować płatności, jeśli ich nie spełni. Mimo to bardzo zalecamy uwzględnienie tych porad – pozwoli to ulepszyć komunikację z klientem i uniknąć nieporozumień.

Wysyłka towaru

Jasno określ sposoby wysyłki, ich koszty oraz przewidywane czasy dostawy.

Wysyłka za granicę

Wypisz informacje dotyczące wysyłki towarów za granicę, np. jakie dodatkowe opłaty należy doliczyć, czy trzeba uwzględnić określone podatki, jak wydłuży się czas wysyłki itp.

Przypomnij o kopii potwierdzenia transakcji

Dobrą praktyką jest przypominanie klientom, aby zachowali kopię informacji dotyczących transakcji. Jest to pomocne dla obu stron i umożliwia później łatwiejsze odwołanie się do konkretnych transakcji (w szczególności, gdy chodzi o reklamacje, zwroty itp.). Każda transakcja powinna mieć także swój unikalny numer identyfikacyjny, aby można ją było jednoznacznie zidentyfikować.

Logotypy metod płatności (Visa, MasterCard i inne)

Jeśli umożliwiasz płatności online, umieść logotypy odpowiednich metod płatności na swojej stronie. Możesz wstawić je na samym dole strony (w stopce) lub wyświetlić na stronie z formularzem płatności.

Istnieją pewne wytyczne dotyczące takiego umieszczania logotypów (np. żadna metoda płatności nie powinna dominować, logotypy nie mogą być umieszczone tak, by mogło to sugerować, że operatorzy płatności odpowiadają również za dostawę zamówionych dóbr itd.).

Klienci Polskich ePłatności mogą skorzystać z gotowych zestawów logotypów metod płatności i umieścić je na stronie internetowej.

Cta tło

Odkryj naszą pełną ofertę, zarejestruj się i wybierz płatności skrojone na Twoje potrzeby!