cashback i moneyback czyli sprytny sposob na zwrot pieniedzy za zakupy

Cashback i Moneyback, czyli sprytny sposób na zwrot pieniędzy za zakupy

Cashback i moneyback to dwa angielskie określenia, które na stałe zadomowiły się w naszej codzienności. Ich znaczenie znają zarówno osoby funkcjonujące w sektorze finansowym, jak i zwykli konsumenci posługujący się kartami płatniczymi. Cashback i moneyback to swego rodzaju magnesy przyciągające klientów do produktu, który ma kluczowe znaczenie z perspektywy sprzedaży dalszych usług – do konta osobistego.

Czym jest i na czym polega usługa cashback?

Cashback (spotkać można również zapis Cash Back) to pojęcie, które w Polsce znamy od 2006 roku, od kiedy zyskaliśmy możliwość korzystania z usługi o tej nazwie. Poznaliśmy je zatem ze sporym opóźnieniem – na świecie znane jest ono od lat 80tych ubiegłego wieku. Z funkcji cashback w pierwszej kolejności korzystali Brytyjczycy i obywatele USA, później zaczęli z niej korzystać Włosi i Czesi. Pozwala ona na wypłatę gotówki w chwili płacenia kartą za określony produkt bądź usługę.

W Polsce jako pierwsze usługę tą wprowadziły trzy banki: PKO PB, MultiBank i mBank. Bardzo szybko liczba punktów handlowo-usługowych dających możliwość wypłaty typu cashback przerosła liczbę bankomatów w kraju. Mimo powszechnej dostępności wielu Polaków w dalszym ciągu nie zna tej usługi. Z raportu TNS Polska wynika, że aż 74% z nas nie wie, czym ona jest (źródło: https://www.nbp.pl/systemplatniczy/cash-back/cashback2014.pdf). Caschback mylona jest z usługą moneyback, o której mowa jest w dalszej części artykułu i która zapewnia zwrot za zakupy.

Z usługi Cashback mogą korzystać posiadacze kart debetowych MasterCard/Maestro i Visa wydanych przez banki, które uruchomiły dodatkową funkcjonalność. Wypłatę niewielkich kwot w ramach cashback można zrealizować w sklepach, marketach i na stacjach benzynowych. Aby mieć możliwość skorzystania z tej usługi, wystarczy, że w chwili płacenia kartą za zakupy poinformujesz sprzedawcę, że chcesz wypłacić określoną kwotę pieniędzy. Dowodem transakcji jest paragon, na którym widnieje kwota wypłaty i należność za zakupy.

Zalety korzystania z cashback

Karta z funkcjonalnością cashback to wiele korzyści, które doceniają osoby na co dzień korzystające z karty płatniczej. Należy podkreślić, że wypłata gotówki w ramach tej usługi jest z reguły wolna od dodatkowych opłat. Czasami jednak dodatkowa opłata jest pobierana, ale i tak jest ona niższa niż za pobranie gotówki z bankomatu nienależącego do banku, z którego pochodzi karta. Nie ulega wątpliwości, że atutem tego sposobu wypłacania pieniędzy jest prostota (większość czynności wykonuje sprzedawca) i wygoda. W wielu sytuacjach funkcja ta zwalnia nas z potrzeby szukania bankomatu i tym samym pozwala na oszczędność czasu. Cashback to również bezpieczeństwo – aby pozyskać pieniądze, musimy użyć kodu PIN.

Ograniczenia przy korzystaniu z usługi cashback

Usługa Cashback jest dostępna jedynie pod warunkiem zrobienia w danym punkcie handlowo-usługowym zakupów. Decydując się na skorzystanie z usługi, nie można zapomnieć o maksymalnej wartości wypłacanych środków – jednorazowo w trakcie jednej transakcji możesz wypłacić do 500 zł w przypadku kart MasterCard i Maestro i do 300 zł w przypadku Visa. Na szczęście z cashback możemy korzystać kilkakrotnie w ciągu dnia – za każdym razem przy okazji płacenia kartą za zakupy w punktach oznaczonych logo cashback. Przykładowo, płacąc w sklepie spożywczym 10 zł za chleb, ser i wodę mineralną możemy zlecić wypłatę 200 zł. Jeszcze tego samego dnia, płacąc na stacji benzynowej 100 zł mamy możliwość zlecenia wypłaty 150 zł.

Czym jest usługa moneyback?

Z kolei wspomniana już usługa bankowa o nazwie moneyback polega na tym, że bank zwraca część wydatków za przeprowadzone transakcje bezgotówkowe. Jest to udogodnienie, o którym Polacy usłyszeli w 2009 roku, kiedy znalazło się w ofercie BZ WBK. Od tamtej pory na wprowadzenie tej funkcji zdecydowała się większość banków w naszym kraju. Zwrot z tytułu promocji moneyback zwykle wynosi od 1% do 5%. Jest to rozwiązanie, które poleca się osobom dużo podróżującym samochodem i postrzegającym moneyback jako długoterminową inwestycję.

Warunki, które trzeba spełnić, korzystając z moneyback

Promocja moneyback nie jest jednak przeznaczona dla każdego. Aby z niej korzystać, należy zaopatrzyć się w kartę płatniczą pozwalającą otrzymać zwrot części wydatków. Co ważne, nie wszystkie banki mają w ofercie taką usługę, dlatego, by móc liczyć na zwrot z zakupów, należy posiadać konto bankowe założone w banku oferującym to udogodnienie. Kolejnym warunkiem, na który należy się zgodzić, chcąc mieć dostęp do promocji, może być wyrażenie zgody na otrzymywanie reklam od banku. Ponadto niektóre banki wymagają określonych miesięcznych wpływów na konto (np. w wysokości min. 1000 zł) i transakcji bezgotówkowych (np. na min. 250 zł). Poza tym różne banki premiują różnego rodzaju transakcje i gwarantują zwrot, gdy robi się zakupy w określonym sklepie bądź za ustaloną kategorie wydatków.

Opłacalność moneyback

Na opłacalność korzystania z usługi moneyback warto spojrzeć z perspektywy użytkownika karty płatniczej i samego banku. Na pierwszy rzut oka rozwiązanie to nie ma minusów – zapewnia niewielkie zwroty za robienie czegoś, z czego i tak nie możemy zrezygnować. Z drugiej strony warto być świadomym tego, że konta z moneyback mają z reguły większe opłaty za prowadzenie niż konta bez tej funkcji. Poza tym może się zdarzyć, ze licząc na większy zwrot, będziemy robić nieprzemyślane (niepotrzebne!) zakupy. Dlatego z moneyback raczej nie powinny korzystać osoby, które mają problemy z utrzymaniem swojego domowego budżetu w ryzach.

Z perspektywy banku usługa, o której mowa, jest jak najbardziej opłacalna. Dobrze jest wiedzieć, że za zakupy zapłacone kartą płatniczą pobierana jest prowizja, która trafia m.in. do banku. Prowizja pokrywana jest przez sprzedawcę, który uwzględnia ponoszone koszty w cenie oferowanego towaru lub usługi. W ten sposób bank oferujący usługę moneyback dzieli się z użytkownikiem opłaconą przez niego prowizją.

Reasumując, cashback i moneyback to narzędzia, dzięki którym banki mogą cieszyć się rosnącą liczbą klientów. Z kolei z punktu widzenia użytkowników kart płatniczych są to udogodnienia pozwalające na oszczędność czasu i pieniędzy.

Zamowterminal - Poradniki

Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

Klikając w przycisk „Zamów rozmowę” oświadczam, że zapoznałem się z polityką prywatności i informacją o Administratorze danych

Chcę porozmawiać z Doradcą

Chcę porozmawiać z Doradcą - Modal

Chcę poznać ofertę

Chcę poznać ofertę