Dlaczego warto zabrać ze sklepu paragon? 

Dla wielu klientów to nic nieznaczący świstek papieru. Okazuje się jednak, że w kilku sytuacjach paragon może okazać się niezastąpionym dokumentem. Podpowiadamy, dlaczego warto zabierać ze sobą dowód zakupu ze sklepu. 

Paragon to dokument potwierdzający zakup towaru lub usługi, który jest wydawany przez sprzedawcę klientowi. Stanowi dowód transakcji, co jest istotne na przykład w przypadku reklamacji. Na paragonie powinna znajdować się data i godzina wystawienia, a także unikalny numer paragonu. Ważne są również dane sprzedawcy, czyli jego nazwa, adres oraz numer NIP. Na dokumencie należy umieścić nazwy towarów lub usług, które zostały zakupione, wraz z ilością i ceną jednostkową.  

Kluczowym elementem jest wartość brutto całego zakupu, czyli łączna kwota do zapłaty, w tym podatek VAT. Powinna być także widoczna informacja o kwocie VAT i jego stawkach. Dodatkowo paragon zawiera informację o formie płatności, takiej jak gotówka czy karta oraz numer kasy fiskalnej, z której pochodzi dokument.  

Paragon ułatwi reklamację i zwrot 

Sprzedawca ma obowiązek wydania paragonu klientowi. Ten nie musi go jednak zabierać ze sobą i może go pozostawić na ladzie lub wyrzucić. Pomimo że wiele osób nie przywiązuje wagi do zabierania paragonów, są one niezwykle przydatne w różnych sytuacjach.  

Przede wszystkim stanowią podstawę do zgłoszenia reklamacji, jeśli zakupiony towar okaże się wadliwy lub w przypadku chęci zwrotu produktu. Paragon jest dowodem transakcji, bez którego sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji czy zwrotu, a to z kolei może wiązać się z utrudnieniami dla konsumenta. 

Rządowa inicjatywa “Weź paragon”  

Zabieranie paragonów ma również istotne znaczenie w kontekście zapobiegania przestępstwom skarbowym. Ministerstwo Finansów ponownie wprowadziło inicjatywę „Weź paragon”, której celem jest uświadamianie Polaków o roli, jaką pełni ten dokument w walce z nieuczciwymi praktykami podatkowymi.  

Akcja ma zachęcić konsumentów do brania paragonów, co wspiera działania na rzecz lepszej ściągalności podatków. Okazuje się bowiem, że przedsiębiorcy, którzy celowo nie wydają paragonów, często robią to, aby unikać opodatkowania swoich dochodów, co szkodzi narodowej gospodarce. 

Resort przypomina, że przypadki niewydania paragonu można zgłaszać odpowiednim organom za pośrednictwem aplikacji e-Paragony, na numer telefonu 800 060 000 lub na adres mailowy: powiadomKAS@mf.gov.pl. 

Artykuły opublikowane na stronie pep.pl mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady prawnej, podatkowej, inwestycyjnej czy finansowej. Prezentowane treści nie mogą być traktowane jako wytyczne do podejmowania decyzji związanych z finansami, inwestycjami, podatkami, prowadzeniem działalności gospodarczej lub innymi kwestiami biznesowymi. Każda decyzja powinna być podjęta po konsultacji z odpowiednim specjalistą, takim jak doradca podatkowy, inwestycyjny, prawnik czy inny profesjonalista w danej dziedzinie. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki wynikające z wykorzystania informacji zawartych na stronie bez wcześniejszej konsultacji z ekspertem.

Terminal płatniczy za 0zł przez rok

Zamowterminal - Poradniki

Uzupełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

Klikając w przycisk „Zamów rozmowę” oświadczam, że zapoznałem się z polityką prywatności i informacją o Administratorze danych

Chcę porozmawiać z Doradcą

Chcę porozmawiać z Doradcą - Modal

Chcę poznać ofertę

Chcę poznać ofertę