VAT-Z – czym jest?
VAT-Z to formularz przeznaczony dla przedsiębiorcy, a dokładnie płatnika podatku od towarów i usług. Jeśli wciąż jest czynnym podatnikiem VAT musi wypełnić druk VAT-Z w przypadku likwidacji działalności gospodarczej.
Dlaczego należy to zrobić? Urząd Skarbowy, który jak dotąd otrzymywał przelewy z tytułu podatku od sprzedaży towarów i usług, powinien odnotować zaprzestanie wykonywania czynności po stronie przedsiębiorcy, które należy opodatkować VAT-em.
Druk VAT-Z – skąd pobrać odpowiedni dokument?
Druk VAT-Z to unormowany dokument, którego nie można modyfikować. Kompozycją przypomina inne druki prawne takie jak zeznania podatkowe PIT, które każdy obywatel wypełnia raz w roku. Cały dokument zajmuje jedną stronę A4. Druk VAT-Z brzmiący dokładnie jako “Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”, możemy pobrać ze strony rządowej Ministerstwa Finansów podatki.gov.pl, popularnych serwisów podatkowych takich jak GOFIN lub w wersji tradycyjnej – w placówkach Urzędów Skarbowych.
Formularz VAT-Z – co zawiera?
Formularz VAT-Z zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług składa się z wielu pól. Pierwszym elementem pozostawionym do wypełnienia jest identyfikator podatkowy NIP. Następnie wpisana została podstawa prawna, według której powstaje obowiązek wypełnienia formularza vat-z. Mowa o Artykule 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.). Poniżej przedsiębiorca znajdzie informację na temat miejsca składania dokumentu:
“Zgłoszenie składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w ostatnim dniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.
Cały dokument podzielony jest na pięć alfabetycznie wymienionych obszarów, które należy wypełnić danymi podatnika:
- Miejsce składania zgłoszenia
- Dane podatnika
- Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
- Podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika
- Adnotacje urzędu skarbowego
Poniżej miejsc pozostawionych do uzupełnienia przez Urząd Skarbowy, pojawia się jeszcze adnotacja na temat podania nieprawdy lub zatajenia prawdy. Za takie działanie oczywiście grozi podatnikowi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie Karnym Skarbowym.
VAT-Z interaktywny – jak złożyć?
VAT-Z interaktywny najszybciej można złożyć za pośrednictwem Internetu.
Warto pamiętać, że zeznanie VAT-Z należy dostarczyć do siedmiu dni od daty zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej. Cały druk możemy wypełnić online i przesłać do odpowiedniego Urzędu Skarbowego. Wystarczy, że odwiedzimy rządowy serwis podatki.gov.pl, a następnie z dostępnych zakładek wybierzemy podatek VAT. Na kolejnej stronie, spośród wszystkich dostępnych wzorów druków dotyczących podatku od towarów i usług, wybieramy formularz VAT-Z. Niektóre wzory formularzy VAT możemy rozliczyć wyłącznie drogą elektroniczną. VAT-Z natomiast dostarczamy tradycyjnie do Urzędu Skarbowego lub internetowo poprzez zainstalowanie aplikacji e-Deklaracje Desktop. Pamiętaj, by podpisać dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym, danymi autoryzującymi lub podpisem elektronicznym użytkownika na Portalu Podatkowym. Pobierz również UPO, czyli urzędowe poświadczenie odbioru złożenia deklaracji – to jedyny sposób, by poprzez specjalny numer referencyjny otrzymać dowód, że poprawnie złożyliśmy deklarację.
VAT-Z – jak wypełnić?
Dokument VAT-Z możemy wypełnić na komputerze, modyfikując plik o formacie PDF lub ręcznie. Dla przedsiębiorcy składającego formularz wymagane są puste, białe pola. Najpierw w pole 1 wpisujemy Identyfikator podatkowy NIP. Kolejnym wymaganym polem jest numer 4. Naczelnik urzędu skarbowego, do którego adresowane jest zgłoszenie. W obszarze danych płatnika zaznaczamy odpowiednie miejsce – płatnik niebędący osobą fizyczną lub osoba fizyczna, a następnie wpisujemy pełną nazwę firmy. Kolejne wymagane dane to:
- Kraj
- Województwo
- Powiat
- Gmina
- Ulica
- Nr domu
- Nr lokalu
- Miejscowość
- Kod pocztowy
- Poczta
- Telefon
- Fax
- Adres e-mail
Bardzo ważną informacją będzie data zaprzestania wykonywania działalności – wpisujemy dzień, miesiąc i rok. Urząd Skarbowy będzie chciał wiedzieć również, z jakiego powodu składamy VAT-Z. Określamy to zgodnie z prawdą:
- likwidacja
- upadłość
- śmierć podatnika
- inna
Dziwić może pole “śmierć podatnika”. Oczywiście w takiej sytuacji druk VAT-Z składa osoba do tego upoważniona. Na sam koniec zostaje tylko podpis podatnika lub osoby reprezentującej właściciela działalności gospodarczej.
Na koniec przypomnijmy jeszcze raz – mamy dokładnie tydzień na wysłanie VAT-Z do Urzędu Skarbowego od momentu zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej.