E-commerce - co to jest i jak działa

E-commerce – co to jest i jak działa?

2021 rok przyniósł rekordowe wzrosty w branży e-commerce. Szacuje się, że teraz nawet 77% internautów robi zakupy online. Liczba ta z roku na rok jest coraz wyższa. Polacy pokochali kupować w internecie i śmielej korzystają z polskich i zagranicznych serwisów. Czym jednak jest e-commerce, jaką ma historię i jak działa?

Kilka słów o historii e-commerce

Sklepy internetowe są z nami już ponad 20 lat. Jeff Bezos uruchomił Amazon w 1995 roku. W tym samym czasie powstał eBay. Jednak pierwszy system do zakupów online powstał już w 1979 roku. Z kolei w 1992 roku narodził się pierwszy marketplace.

Polska historia e-commerce także nie jest krótka. W 1999 roku powstaje Allegro, które do dzisiaj jest popularnym kanałem sprzedaży nie tylko dla firm, ale również dla osób prywatnych. Wkrótce po nim uruchomiono kolejne sklepy, a zakupy online zaczęły powoli się popularyzować.

Czytaj też: Mobbing w pracy – czym jest i jak mu przeciwdziałać?

Niejedno oblicze e-commerce

Nierzadko kojarzymy sklep internetowy z kupowaniem ubrań lub sprzętu elektronicznego. Jednak zastosowanie e-commerce jest znacznie szersze. Można podzielić go na 3 rodzaje:

  • B2C – najczęściej spotykany model, w którym firmy oferują swoje usługi konsumentom. Transakcje dotyczą wielu kategorii produktów i mogą odbywać się poprzez sklepy internetowe, media społecznościowe czy aukcje online.
  • B2B – sprzedaż w Internecie nie tylko dociera do poszczególnych konsumentów, ale także do całych firm. W modelu B2B po obu stronach są podmioty gospodarcze, gdzie kluczowy jest kontakt z kontrahentami i dotarcie z ofertą usługi dla ich biznesu.
  • C2C – coraz bardziej rozwija się handel internetowy między konsumentami. O modelu C2C możemy mówić, kiedy transakcja dotyczy dwóch różnych osób fizycznych. W ich przypadku sprzedaż odbywa się często na giełdach, forach, grupach dyskusyjnych lub dedykowanych aplikacjach do sprzedawania swoich rzeczy przez osoby prywatne.

Sposoby płatności w e-commerce

Nasze preferencje dotyczące płatności w e-commerce zmieniały się z roku na rok. Jeszcze niegdyś normą było płacenie gotówką kurierowi lub w punkcie odbioru. Dzisiaj dla wielu osób jest to nie do pomyślenia. Szukamy prostych i szybkich metod płatności, a także wygodnych sposobów dostawy.

Jak najczęściej płacimy, kupując w sklepach internetowych? Dla nikogo chyba nie będzie zdziwieniem, że najczęściej wybieramy BLIKA. Zaraz po nim korzystamy z płatności pay-by-link, a także z płatności kartą. Tym samym przelew tradycyjny spadł z podium.

Statystyki jasno pokazują, że chcemy płacić szybko. BLIK oraz pay-by-link zapewniają nie tylko wygodę, ale również najszybszą obsługę. Sprzedawca bowiem od razu otrzymuje informację o wpłacie i może rozpocząć realizację zamówienia, aby szybciej dostarczyć je do klienta.

Założenie własnego sklepu internetowego

Pandemia i rozwój e-handlu sprawiły, że coraz częściej myślimy o tym, aby być po drugiej stronie. To znaczy nie tylko kupować w Internecie, ale również sprzedawać. Czy założenie sklepu internetowego jest proste?

Próg wejścia w e-commerce jest bardzo niski. Właściwie każda osoba może założyć sklep internetowy. Dostępne są bowiem proste i tanie platformy, które pomogą sprzedawać online.

Także sposób magazynowania można dostosować do własnych potrzeb. Nie musisz gromadzić towaru we własnym mieszkaniu lub wynajmować garaż. Zamiast tego możesz skorzystać z metod dropshippingu, polegającego na tym, że Twoje produkty są pakowane i wysyłane bezpośrednio z hurtowni.

Co zatem stoi na przeszkodzie, aby założyć własny sklep internetowy i zacząć zarabiać w ten sposób? Przed podjęciem takiej decyzji warto rozeznać rynek i sprawdzić zapotrzebowanie na produkty, które chcemy sprzedawać. Jakie problemy klientów mogą one rozwiązać, czym się wyróżniają, dlaczego warto je kupić? Dobrze jest odpowiedzieć na te pytania, zanim porzucimy dotychczasową pracę na rzecz e-commerce.

Czytaj też: Umowa najmu garażu – jak ją spisać i co powinna zawierać

Pamiętaj również, że samo założenie sklepu internetowego nie wystarczy, aby zacząć sprzedawać z dnia na dzień. Aby stał się on widoczny w Internecie, potrzebujesz zadbać o marketing. Optymalizacja strony pod wyniki wyszukiwania, reklamy płatne i kampanie w social mediach to tylko niektóre ze sposobów promocji wykorzystywane przez właścicieli sklepów internetowych.

Podsumowanie

E-commerce stał się ważnym kanałem zakupowym i sprzedaży dla wielu osób. W ostatnich latach jego znaczenie wzrosło w wyniku pandemii i zdalnego trybu życia. Bez wątpienia jego popularność będzie większa w kolejnych latach.

Dzisiaj za pośrednictwem Internetu kupisz nie tylko ubrania czy sprzęt elektroniczny. W e-commerce dostępne są również artykuły spożywcze, a nawet leki. Dzięki szybkim metodom płatności takich jak BLIK i pay-by-link zamówienie otrzymasz niedługo po jego złożeniu.

Zamowterminal - Poradniki

Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

Klikając w przycisk „Zamów rozmowę” oświadczam, że zapoznałem się z polityką prywatności i informacją o Administratorze danych

Chcę porozmawiać z Doradcą

Chcę porozmawiać z Doradcą - Modal

Chcę poznać ofertę

Chcę poznać ofertę