Strategie cenowe – jak ustalać ceny?

Strategia cenowa – czym jest?

Cena jest jedną z pierwszych rzeczy, na które zwracamy uwagę, dokonując zakupu. Dotyczy to każdej branży i dziedziny biznesu. Mowa zarówno o transakcjach dokonywanych stacjonarnie, jak i przez Internet. Tymczasem okazuje się, że firmy stosują różne metody ustalania cen swoich towarów. Na czym to polega?

Pod pojęciem tym kryje się cały szereg działań zmierzających do ustalenia optymalnej ceny produktu lub usługi. Może to dotyczyć indywidualnych rzeczy, jak i całej grupy towarów. Tak naprawdę, ustalenie ceny tylko z pozoru jest sprawą subiektywną. W praktyce, proces wyceniania jest niezwykle złożony i powinien opierać się na ściśle określonej taktyce. Osoby, które rozumieją ten mechanizm, doskonale wiedzą, że za pomocą samej ceny można wykreować markę danej firmy.

Metody ustalania cen

Cena jest swego rodzaju sygnałem, w którym kierunku chce iść dane przedsiębiorstwo i jak będzie pozycjonować na rynku swój produkt bądź usługę. To także jasny komunikat dla konkurencyjnych biznesów. Ustalanie cen jest jednym z najtrudniejszych, ale i najbardziej ekscytujących zadań, jakie może wyobrazić sobie przedsiębiorca. Na szczęście, istnieje metodologia, dzięki której proces ten jest mniej skomplikowany, niż się może początkowo wydawać.

Strategie cenowe – na czym polegają?

Strategia cenowa to jednak wyłącznie jedno z narzędzi do odniesienia sukcesu. Bardzo często przedsiębiorcy zlecają ustalenie cen produktów specjalistycznym podmiotom, które są w stanie przetestować różne rozwiązania. Stać na to jednak wyłącznie wielkie firmy. Te mniejsze, których jest oczywiście więcej, muszą radzić sobie same. Ustanawiając zakres cenowy swoich towarów lub usług bierze się pod uwagę mnóstwo przeróżnych czynników takich jak ponoszone koszty, zapotrzebowanie, warunki rynkowe, ofertę konkurencji, wizerunek firmy, a także potrzeby i zakładany zysk.

Polityka cenowa firmy

Ustalając cenę, można popełnić kilka podstawowych błędów. Jednym z głównych jest zbyt częste porównywanie się do innych. Mowa nie tylko o samym przedsiębiorstwie, ale przede wszystkim o produktach. Pamiętajmy, że kopiowanie cen podobnych towarów od konkurenta nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Każda z firm ma bowiem inną linię produkcyjną lub różnych dostawców, a także odmienne koszty prowadzenia biznesu. Tak jak zła polityka cenowa może doprowadzić do bankructwa, a w najlepszym przypadku do kryzysu, tak dobra strategia cenowa pozwoli firmie się rozwijać i stale zwiększać sprzedaż.

Strategia cen a konkurencja

Oczywiście naturalnym ruchem każdego przedsiębiorcy jest analiza konkurencji. Nie ma w tym nic złego, ale należy pamiętać, aby wziąć poprawkę na jej ceny. Skuteczną metodą może być różnicowanie cen na podstawie danych od konkurenta. Polega to na tym, że obniżając cenę jednego z produktów, jednocześnie podwyższamy cenę innego. Wymaga to jednak ciągłego śledzenia poczynań konkurencji i reagowania na wszelkie zmiany.

Strategia cenowa na zasadzie przeciwieństw

Niektórzy przedsiębiorcy chcąc wyróżnić swoją ofertę starają się iść pod prąd. Zyskują ci, którzy wytrzymają trudniejsze chwile i są cierpliwi. Mowa na przykład o obniżaniu cen produktu poniżej ceny proponowanej przez konkurentów, ale tylko wtedy, gdy ma się preferencyjne warunki zakupu towaru u dostawcy. Taktyka ta może odnieść sukces w dłuższej perspektywie czasu, ale niesie ze sobą spore ryzyko. Przeciwieństwem tego rozwiązania jest zawyżanie ceny, co powoduje, że konsumenci mogą uznać dany produkt za ekskluzywny i przez to warty nabycia.

Strategia ceny – koszt i energia

Jedną z najrozsądniejszych metod ustalania ceny jest wzięcie pod uwagę kosztu zakupu lub produkcji towaru, prowadzenia przedsiębiorstwa oraz zakładanej marży. Kolejną taktyką jest łączenie produktów w pakiety lub ustanawianie promocyjnych cen za więcej niż jedną sztukę danego towaru. Wielu handlowców kieruje się także sugerowaną ceną detaliczną producenta i zarabia na różnicy między ceną sprzedaży a kwotą zakupu. Jeszcze inni ustalając przedział cenowy biorą pod uwagę wyłącznie jakość produktu lub brak konkurentów. Wówczas mają o wiele większą swobodę w windowaniu cen. Dość ciekawym rozwiązaniem jest również kierowanie się zakładaną stopą zwrotu kosztów. W praktyce oznacza to tyle, że przedsiębiorca ustala cenę w oparciu o koszt zakupu i to, ile procent chce na danym produkcie zarobić.

Metody ustalania cen – podsumowanie

Widzimy więc, że nie ma jednego idealnego rozwiązania. Każdy przedsiębiorca powinien samodzielnie wybrać konkretną strategię, a w razie możliwości i potrzeb ją zmieniać. Można także czerpać z kilku różnych strategii jednocześnie, ale wymaga to wyczucia rynku i sporego doświadczenia. Przede wszystkim należy doskonale poznać swoją branżę i sprawnie reagować na zmieniającą się rzeczywistość.

Artykuły opublikowane na stronie pep.pl (Grupa Nexi) mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady prawnej, podatkowej, inwestycyjnej czy finansowej. Prezentowane treści nie mogą być traktowane jako wytyczne do podejmowania decyzji związanych z finansami, inwestycjami, podatkami, prowadzeniem działalności gospodarczej lub innymi kwestiami biznesowymi. Każda decyzja powinna być podjęta po konsultacji z odpowiednim specjalistą, takim jak doradca podatkowy, inwestycyjny, prawnik czy inny profesjonalista w danej dziedzinie. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki wynikające z wykorzystania informacji zawartych na stronie bez wcześniejszej konsultacji z ekspertem.

Terminal płatniczy za 0zł przez rok

Zamowterminal - Poradniki

Uzupełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

Klikając w przycisk „Zamów rozmowę” oświadczam, że zapoznałem się z polityką prywatności i informacją o Administratorze danych

Oceń tekst

Średnia ocena: 0 / 5. 0

Oceń arytkuł jako pierwszy!

Chcę porozmawiać z Doradcą

Chcę porozmawiać z Doradcą - Modal

Chcę poznać ofertę

Chcę poznać ofertę