W taxi tylko gotówką? Odważnie! Terminale dla taxi stają się standardem

W 2020 r. po raz pierwszy w historii wartość płatności bezgotówkowych przebiła wartość transakcji gotówkowych.

Tymczasem w biznesie, w którym liczą się mobilność i elastyczność, wciąż nie wszyscy dysponują terminalem płatniczym. Taxi z płatnością tylko gotówką to już niemal ekstrawagancki pomysł.

Polacy pokochali karty

Jak wynika z raportu NBP dla II kwartału 2020 r., Polacy dysponują już ponad 43 mln kart płatniczych. To więcej niż wynosi populacja Polski (37 mln).

Co więcej, tego samego roku po raz pierwszy wartość transakcji bezgotówkowych wyniosła więcej niż wartość płatności gotówkowych.

W sumie pojedyncza płatność bezgotówkowa wynosi średnio 70 zł (wzrost o 5 zł w stosunku do poprzedniego kwartału), a płatności bezgotówkowe stanowią blisko 92% wszystkich płatności kartami.

Ponadto, zainteresowanie kartami wzrosło też w związku z epidemią koronawirusa. To bezpieczniejsze rozwiązanie, bo ogranicza kontakt z drugim człowiekiem, i bardziej praktyczne, bo duża część zakupów przeniosła się do sieci.

Podsumowując, Polacy pokochali karty. Specjaliści są zdania, że zmian w tym trendzie nie należy się spodziewać.

W taxi tylko gotówką – czy ma to jeszcze sens?

Taxi to jeden z biznesów, który dość długo dobrze sobie radził bez możliwości płacenia kartą. Bo o ile obsługa karty w dużych sieciach handlowych stała się poniekąd wymogiem czasów i standardem, tak przejazd taksówką od zawsze kończył się płaceniem za pomocą gotówki.

Dodatkowo w czasie transformacji sposobów płatniczych i popularyzacji kart większość osób jeszcze długo dysponowała gotówką w portfelu.

Obecnie wydaje się jednak, że sytuacja wygląda inaczej. Już z badań przeprowadzonych w 2017 roku („Portfel Polaka”) wynika, że blisko ¼ Polaków nie nosi przy sobie gotówki – w ogóle!  Taksówkarz nie może już ślepo wierzyć w to, że „każdy ma przy sobie gotówkę”.

Co więcej, nie jest też już tak, że płatności kartami są jedynie domeną sklepów i nie dotyczy to usług transportowych.

Popularność Ubera czy Bolta udowadnia, że bardzo duża grupa konsumentów preferuje transakcje bezgotówkowe. Gotówka przestała być oczywistym wyborem.

Sensu nie ma też argument dotyczący tego, że terminale są drogim przedsięwzięciem. Program Polska Bezgotówkowa umożliwia użytkowanie urządzenia przez rok za 0 zł i to bez prowizji od transakcji.

Zalety terminala w taksówce

  • Obsługa większej liczby klientów.
  • Podniesienie oceny usług (dzięki dopasowaniu się do preferencji klienta).
  • Niepozostanie w tyle za konkurencją.
  • Oszczędność czasu – rozliczenie płatności jest szybsze.
  • Możliwość obsługi klientów zagranicznych dysponujących jedynie kartą.
  • Możliwość obsługi klientów biznesowych (karty biznesowe).
  • Brak problemu z wydawaniem reszty.
  • Brak ryzyka utraty środków np. na skutek kradzieży.
  • Duży zysk przy zerowej inwestycji (w przypadku programu Polska Bezgotówkowa).

Polska Bezgotówkowa dla taxi – jak to działa?

Wszyscy taksówkarze mogą otrzymać terminal płatniczy za darmo na rok, nawet ci pracujący pod korporacją. Jednak, aby skorzystać z programu, należy spełnić kilka warunków.

Każda firma precyzuje wymogi w nieco inny sposób. Niemniej, wszystko sprowadza się do tego, że taksówkarz musi zawrzeć umowę w swoim imieniu i nie może przez ostatni rok akceptować płatności kartami płatniczymi. To zatem bardzo proste.

W ramach programu można otrzymać do 3 darmowych terminali. Nie płaci się za nie przez rok. Nie jest też pobierana prowizja od transakcji. Umowę można rozwiązać bez dodatkowych kosztów.