BLIK jest polskim systemem płatności mobilnych, który jest dostępny w aplikacjach mobilnych coraz większej liczby banków. Powstał w 2015 roku, a jego twórcą jest Polski Standard Płatności (PSP) – spółka powołana przez takie banki jak: Alior Bank, Santander Bank Polska (dawniej Bank Zachodni WBK), ING Bank Śląski, mBank, Bank Millenium i PKO Bank Polski. Podstawą do jego stworzenia był system płatności mobilnych IKO należący do PKO. Korzystając z BLIK, nie musisz mieć przy sobie karty płatniczej – wystarczy smartfon z aplikacją mobilną banku, w którym posiadasz konto.
BLIK w liczbach
W 2018 roku za pomocą BLIK-a wykonano 91 milionów transakcji, co oznacza, że względem wyniku z 2017 roku odnotowano trzykrotny wzrost. Łączna wartość płatności BLIK zrealizowanych w ubiegłym roku przekroczyła 12 mld złotych, podczas gdy rok wcześniej wynosiła ona tylko 4,5 mld złotych. Wzrosty w transakcjach odnotowano we wszystkich kanałach – w 2018 roku wykonano 66,2 mln transakcji w Internecie, 14,6 mln wpłat i wypłat dokonywanych w bankomatach, 5,18 mln przelewów na numer telefonu, a także 5,04 mln transakcji terminalowych (https://polskistandardplatnosci.pl/).
Możliwości BLIK
Każda transakcja wykonywana przy użyciu BLIK-a zatwierdzana jest za pomocą wygenerowanego i wyświetlanego w aplikacji mobilnej banku unikatowego kodu blik. Za pomocą BLIK-a dokonamy płatności w sklepach (tradycyjnych i internetowych), wypłacimy gotówkę z bankomatu (zarówno banków współtworzących, jak i bankomatów Euronet i Planet Cash), a także dokonamy przelewu na numer telefonu. Zaletą ostatniej z wymienionych możliwości jest fakt, że nie musimy wcale znać numeru konta osoby, które chcemy przesłać pieniądze – wystarczy, że znamy jej numer telefonu. Przelew realizujemy poprzez zalogowanie się do aplikacji mobilnej banku, a następnie wpisanie numer telefonu odbiorcy.
Czek BLIK
Ostatnią z możliwości BLIK-a jest czek. Jego zadaniem jest umożliwienie szybkiej wypłaty pieniędzy z bankomatu lub wykonanie transakcji bezgotówkowej w sklepach stacjonarnych. Czek BLIK możemy zrealizować w każdej chwili – do jego użycia nie potrzebna jest nam ani karta, ani smartfon z dostępem do Internetu. Podobnie jak w przypadku zwykłego czeku, możemy go także przekazać innej osobie, która będzie go mogła wykorzystać do płatności BLIK-iem.
Aby móc skorzystać z czeku, należy włączyć odpowiednią opcje w serwisie transakcyjnym banku, w którym posiadamy konto, i wybrać w panelu „BLIK” opcję „Czek BLIK”. Wpisujemy w niej wybrane dla czeku jednorazowe hasło, kwotę, a także termin ważności. Każdy z wygenerowanych w aplikacji BLIK czeków posiada indywidualny numer. Aby móc go zrealizować, niezbędne jest podanie ustalonego wcześniej ustalonego hasła. Każdy z posiadaczy BLIK-a ma możliwość aktywowania do 5 czeków jednocześnie. Warto w tym miejscu podkreślić, że samo wystawienie czeku nie prowadzi do zablokowania środków na koncie – następuje to dopiero po jego realizacji.
Jak płacić BLIK-iem?
Pierwszym krokiem do dokonywania płatności BLIK-iem jest posiadanie konta, który ma w swojej ofercie taką opcję; obecnie jest to możliwe w następujących bankach: Alior Bank, BGŻ BNP Paribas, Credit Agricole, Get In Bank, ING Bank Śląski, mBank, Millenium, PKO BP, Raiffeisen Polbank, Santander Bank Polska i T-Mobile Usługi Bankowe.
W przypadku płatności BLIK-iem za towary i usługi nabywane prze Internet pierwszym krokiem jest wybór na stronie danego sklepu BLIK-u jako metody płatności. Następnie uruchomiamy posiadaną aplikację mobilną banku i generujemy unikatowy kod blik, który w ciągu dwóch minut musimy wpisać w odpowiednim miejscu na stronie sklepu. Ostatnim krokiem jest potwierdzenie przeprowadzanej transakcji w aplikacji mobilnej. Teraz wystarczy czekać na realizację zamówienia.
W sklepach stacjonarnych musimy przed dokonaniem płatności poinformować sprzedawcę, że chcemy jej dokonać właśnie za pomocą BLIK-a. Następnie uruchamiamy aplikację mobilną banku w naszym smartfonie, z której na terminal przepisujemy jednorazowy kod. Potem, tak jak miało to miejsce w przypadku zakupów internetowych, potwierdzamy transakcję w aplikacji i wpisujemy kod PIN.
BLIK one click
BLIK one click to metoda płatności, dzięki której możliwe jest dokonanie płatności bez przypisywania unikatowego kodu BLIK. Jak to działa? Robiąc zakupy w danym sklepie internetowym, możemy zapamiętać kod (jak ma to miejsce choćby w przypadku Multikina) bądź wyszukiwarkę, z której korzystamy (jak na stronie Zalando.pl). Podczas dokonywania kolejnego zakupu w zapamiętanym sklepie lub przez wyszukiwarkę będziemy musieli wykonać tylko jedno kliknięcie i potwierdzić kod za pomocą PIN-u w aplikacji mobilnej naszego banku.
Czy warto korzystać z BLIK-a?
BLIK jest narzędziem pozwalającym na dokonywanie transakcji i wypłaty z bankomatów nawet wówczas, gdy zapomnimy wziąć ze sobą portfela. Płatność BLIK-iem w sklepach tradycyjnych trwa nieco dłużej niż ma to miejsce w przypadku płatności kartą, ale jeśli zapomnimy wziąć ze sobą portfela, jest to rozwiązanie idealne. Zaletą BLIK-a jest także krótki czas wyświetlania kodu (dwie minuty), co przekłada się na bezpieczeństwo użytkowania tej formy płatności – nie musimy się obawiać, że ktoś go podejrzy i wykorzysta. Dodatkową ochroną jest konieczność podania kodu PIN.
Atutem płatności BLIK-iem jest bezpieczeństwo, wygoda, a także oszczędność pieniędzy, co wiąże się z faktem, że większość banków nie pobiera za takie transakcje prowizji. Jest to możliwe dzięki temu, że środki pobierane są bezpośrednio z konta, bez pośredników i konieczności płacenia im. Atrakcyjność płatności BLIK-iem sprawia, że coraz więcej placówek bankowych przyłącza się do tego systemu, pozwalając korzystać z tego rodzaju płatności większej liczbie klientów. BLIK zintegrowany jest z największym serwisami handlowym w naszym kraju Allegro, a także z coraz większą liczbą sklepów internetowych i najbardziej popularnymi sieciami sklepów. Warto zatem samemu sprawdzić, czy jest to rozwiązanie skrojone na miarę własnych potrzeb.