Sprzedaż detaliczna – ABC dla początkujących!

To podstawowy element handlu w dzisiejszym świecie. Na czym jednak polega? Sprawdź, czym jest sprzedaż detaliczna. Jakie przyjmuje formy? Czym różni się od sprzedaży hurtowej? Dowiedz się tego z naszego artykułu.

Czym jest sprzedaż detaliczna?

Jaka jest definicja sprzedaży detalicznej? Mówiąc najprościej, jest to sprzedaż towarów lub usługi końcowemu nabywcy, zwykle w mniejszych ilościach tzw. detalicznych. Fundamentem jest bezpośredni kontakt z klientem, aby zapewnić mu szeroki asortyment produktów według indywidualnego zapotrzebowania.

Co jednak istotne, sprzedaż detaliczna może obejmować różnorodne branże, w tym spożywcze, sklepy z odzieżą, a nawet telekomunikację. Tym samym to właśnie ona jest motorem konsumpcji, a także kreuje ceny.

Miejsca sprzedaży detalicznej obejmują m.in.:

  • Sklepy tradycyjne
  • Centra handlowe
  • Sklepy internetowe
  • Platformy sprzedażowe i marketplace

Kolejną cechą sprzedaży detalicznej jest też zysk, który powstaje dzięki transakcji u klienta końcowego. Jest to nic innego jak różnica między ceną poniesioną np. w hurtowni, a ceną transakcji.

Jakie są formy sprzedaży detalicznej?

Handel detaliczny może mieć wiele obliczy. Różnią się one nie tylko sposobem prezentacji i sprzedaży produktów, ale również miejscem, gdzie można je kupić. Tym samym możemy mówić o wielu formach sprzedaży. Przybliżmy kilka z nich.

Sklepy stacjonarne

Zacznijmy od sklepów stacjonarnych. To z pewnością najbardziej tradycyjna forma sprzedaży detalicznej. W tym przypadku klienci mogą fizycznie zobaczyć, dotknąć i wypróbować produkt. Mogą to być zarówno duże sieci handlowe, jak i małe i lokalne butiki.

Z tej formy sprzedaży korzystają m.in. przedsiębiorstwa handlujące żywnością, elektroniką, wyrobami tytoniowymi oraz innymi produktami czy usługami.

Sprzedaż rozproszona

Za sprzedaż detaliczną uznaje się także sprzedaż rozproszona, która pozwala na prezentację swoich produktów w różnych lokalizacjach. Z tego sposobu korzysta wielu przedsiębiorców, dla których jest to doskonała okazja, aby nawiązać bezpośredni kontakt z klientami, a tym samym zaprezentować im swoją ofertę.

Sprzedaż ruchoma

W handlu detalicznym mówimy także o sprzedaży ruchomej, która polega na sprzedaży produktów bezpośrednio do klienta, często w domu lub w miejscu pracy, przez przedstawicieli handlowych. Dzięki temu sprzedawca ma możliwość demonstracji produktów.

Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ten sposób finalizować transakcje. Za pomocą przenośnego terminala płatniczego przedsiębiorca lub przedstawiciel handlowy może przyjąć płatność poza siedzibą firmy.

Sprzedaż detaliczna w internecie – na czym polega?

Sprzedaż detaliczna w internecie, czyli e-commerce, jest współczesną formą handlu, która zrewolucjonizowała sposób, w jaki przedsiębiorstwa docierają do swoich klientów. Zmieniła ona także to, jak kupują konsumenci. Z tego powodu wymaga się osobnego omówienia.

Przede wszystkim przedsiębiorstwa zaklasyfikowane jako e-commerce zapewniają dostęp do swoich usług 24/7. Oznacza to, że klienci mogą robić zakupy o każdej porze dnia i nocy. Dla przedsiębiorców zaś jest to szansa na ciągłą sprzedaż.

Ponadto sprzedaż detaliczna w internecie pozwala dotrzeć do klientów w całym kraju, a nawet na całym świecie. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą znacznie rozszerzyć swój rynek, docierając do klientów, których nie mogliby osiągnąć za pomocą tradycyjnych sklepów stacjonarnych.

Sklepy internetowe często wykorzystują programy lojalnościowe i różnorodne promocje, aby zachęcić klientów do częstszych i większych zakupów, a także do polecania sklepu innym. Z kolei konsumenci z łatwością mogą porównywać ceny i opinie innych użytkowników, aby wybrać odpowiedni produkt.

Mówiąc o sprzedaży detalicznej w internecie, warto również wspomnieć o omnichannel. To połączenie kanałów sprzedaży, takich jak sklepy stacjonarne, e-commerce i handel mobilny. Przewagą takiego rozwiązania jest zapewnienie klientowi wszechstronnego wyboru. Niezależnie od tego, jaką formę sprzedaży preferuje, może kupić produkty bądź usługi.

Sprzedaż detaliczna a hurtowa – jaka jest różnica?

Omawiając handel detaliczny, warto go również zestawić ze sprzedażą hurtową. Chociaż obie opierają się na zbywaniu towarów, mają inne cele biznesowe.

Zacznijmy od tego, że sprzedaż hurtowa skupia się na sprzedaży produktów w dużych ilościach innym przedsiębiorstwom, takim jak detaliści, dystrybutorzy, czy inni producenci. Następnie nabyty towar jest sprzedawany klientom detalicznym.

W przypadku cen hurtowych są one niższe, ponieważ produkty są sprzedawane w dużych ilościach, co obniża ich cenę jednostkową. Ceny detaliczne zaś zwykle są wyższe niż w sprzedaży hurtowej, ponieważ uwzględniają marżę detaliczną, koszty operacyjne sklepu, marketing czy obsługę klienta.

Tym samym warto pamiętać, że sprzedaż hurtowa skupiona jest na relacjach biznesowych, a nie koniecznie z klientami docelowymi. Nie skupia się na marketingu i atrakcyjnym przedstawieniu produktu, ale przede wszystkim na logistyce i dostawach.

Sprzedaż detaliczna w ostatnich latach

Jak wygląda sprzedaż detaliczna w 2023 roku? Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, przyjrzyjmy się raportowi „Dynamika sprzedaży detalicznej w grudniu 2023 roku” przygotowanemu przez Główny Urząd Statystyczny. Jakie zmiany cen możemy z niego wyczytać?

W 2023 roku firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną doświadczyły zarówno wzlotów, jak i spadków. Szczególnie dotkliwy spadek odnotowano w kategoriach takich jak meble, RTV, AGD, gdzie spadek wyniósł 11,0%, oraz w grupie prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie spadek wyniósł 8,3%.

Z kolei firmy zajmujące się sprzedażą żywnościami, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek, który wyniósł 3,6%.

Natomiast firm o znacznym udziale sprzedaży pojazdów samochodowych, motocykli, części oraz farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego odnotowały wzrost odpowiednio o 10,2% i 2,2%.

Może to wskazywać na zmianę w preferencjach konsumenckich oraz nawykach zakupowych.

Podsumowanie

Celem sprzedaży detalicznej jest dostarczanie klientom szerokiej oferty produktów oraz usług według ich indywidualnych potrzeb. Niezależnie jednak od tego, w jakiej branży działasz, najważniejsze jest zrozumienie potrzeb końcowego klienta, aby dostosować do niego swoją ofertę.

Źródła:

  • https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dynamika-sprzedazy-detalicznej-w-grudniu-2023-roku,14,109.html
  • https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/473,pojecie.html
Zamowterminal - Poradniki

Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

Klikając w przycisk „Zamów rozmowę” oświadczam, że zapoznałem się z polityką prywatności i informacją o Administratorze danych

Chcę porozmawiać z Doradcą

Chcę porozmawiać z Doradcą - Modal

Chcę poznać ofertę

Chcę poznać ofertę