Branża transportowa z terminalem płatniczym

Branża transportowa z terminalem płatniczym

Jeszcze do niedawna to był wybór. Dzisiaj dla wielu  terminal płatniczy to obowiązek. Płatności bezgotówkowe wymusili konsumenci, a także nowe prawo. Dowiedz się więcej na temat terminali płatniczych dla branży transportowej. Kiedy są one obowiązkowe, a kiedy opcjonalne?

Płatności bezgotówkowe w Polsce

Polacy pokochali płacić bezgotówkowo. To fakt. Jak informuje nas Narodowy Bank Polski, w IV kwartale 2021 roku było 43,4 milionów kart płatniczych w Polsce. Większość z nich (82,5%) to karty debetowe. Oprócz nich korzystamy także z kart kredytowych (5,2%), kart przedpłaconych (4,5%) i kart obciążeniowych (0,4%).

Dzisiaj konsumenci oczekują mobilności i elastyczności. Wymusiło to na wielu przedsiębiorcach zakup terminali płatniczych. Można się z nimi spotkać nie tylko w sklepach, ale również w punktach usługowych i branży transportowej. Do wzrostu ich powszechności przyczyniły się też nowe przepisy, które obowiązują od 2022 roku.

Nowe przepisy terminali płatniczych od 2022 r.

Przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2022 r. wraz z Polskim Ładem, wprowadziły kilka nowości i ważnych zmian dla przedsiębiorców. Jedna z nich dotyczy terminali płatniczych, które są teraz znacznie powszechniejsze niż kilka lat temu. Na czym one polegają?

Zmiana w prawie dotyczy nałożenia obowiązku na przedsiębiorców umożliwienia płatności bezgotówkowej przy pomocy instrumentu płatniczego. Co to takiego? Najczęściej jest to terminal płatniczy. Oprócz użycia karty można się również posłużyć przelewem lub kodem BLIK, a zatem dowolnym rodzajem płatności bezgotówkowej.

Czytaj też: Darowizna mieszkania dla dziecka

Gdzie jest taki obowiązek? Terminal płatniczy powinien być dostępny wszędzie tam, gdzie jest wykonywana działalność gospodarcza. Może to być zatem nie tylko lokal, ale także miejsce poza lokalem lub pojazd, w którym są świadczone usługi transportu.

Co jednak ważne, nowe przepisy nie dotyczą wszystkich przedsiębiorców. Kto nie musi posiadać terminala płatniczego? Przede wszystkim podatnicy, którzy są zwolnieni podmiotowo lub bezprzedmiotowo od obowiązku korzystania z kas fiskalnych.

Z kolei osoby, prowadzące ewidencję przy pomocy kas fiskalnych, muszą zadbać o terminal płatniczy w miejscu pracy. Od 1 lipca 2022 roku będzie również obowiązek synchronizacji urządzeń z kasą fiskalną.

Czy płacenie kartą w branży transportowej jest obowiązkowe?

Nie, a przynajmniej nie w każdej sytuacji. Jak wynika z przepisów, przedsiębiorcy mają obowiązek umożliwić klientowi zapłacenie za usługi przy użyciu instrumentu płatniczego. Nie oznacza to jednak tego, że od teraz wszystkie transakcje muszą odbywać się bezgotówkowo.

Oczywiście, jeśli klient chce zapłacić gotówką, ma taką możliwość. Dotyczy to tylko tych sytuacji, kiedy transakcja nie przekracza 20 000 złotych. Powyżej tej płatność od 2023 roku będzie możliwa tylko bezgotówkowo.

Terminal płatniczy nie taki zły, jak go malują

Terminal płatniczy dla branży transportowej jest coraz częstszym widokiem. W końcu, kto dzisiaj chce płacić za taksówkę gotówką? Większość osób woli zapłacić za pomocą karty, dlatego obecność terminala płatniczego jest wyjściem naprzeciw konsumentom. Nikt bowiem nie chce stracić klientów ze względu na brak gotówki.

Nowoczesne terminale płatnicze są proste w użyciu. Zachowują pełną ergonomię, a korzystanie z nich jest intuicyjne. Zapewnia wygodę zarówno klientom, jak i użytkownikom.

Czytaj też: Wypowiedzenie na okresie próbnym

Za pomocą terminali POS konsumenci mogą zapłacić za transport nie tylko kartą płatniczą. W tym celu może posłużyć smartfon, smartwatch lub kody BLIK. Tym samym płatności mogą odbywać się nie tylko bez użycia gotówki, ale również portfela.

Kolejną zaletą terminali płatniczych dla branży transportowej jest wygoda i bezpieczeństwo. Błędy płatnicze, jakie mogły mieć miejsce w przypadku płatności gotówkowych, zdarzają się niewspółmiernie rzadko w płatnościach mobilnych.

Na koniec, terminal płatniczy przyspiesza obsługę klienta. Kierowcy taksówek i innych przewoźników nie muszą martwić się o wydanie reszty czy przechowywanie gotówki. Nikt też nie stoi w kolejce, aby zapłacić, podczas gdy inna osoba przelicza pieniądze. Płatności bezgotówkowe oszczędzają czas zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom.

Podsumowanie

Obecnie terminale płatnicze są dostępne praktycznie wszędzie. Można je spotkać również w branży transportowej, gdzie ułatwiają obsługę klientów. Pozwalają one na szybkie i bezpieczne płatności nie tylko kartą, ale także telefonem czy smartwatchem. Obecne prawo zapewnia powszechniejszy dostęp do płatności bezgotówkowych, kiedy chcą tego konsumenci.

Zamowterminal - Poradniki

Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

Klikając w przycisk „Zamów rozmowę” oświadczam, że zapoznałem się z polityką prywatności i informacją o Administratorze danych

Chcę porozmawiać z Doradcą

Chcę porozmawiać z Doradcą - Modal

Chcę poznać ofertę

Chcę poznać ofertę