Skalowanie biznesu – na czym polega i jak wykorzystać je w rozwoju firmy?

Zastanawiasz się, jak skalowanie biznesu może pomóc Twojej firmie? Jakie sekrety kryją się za rozwojem takich gigantów jak Facebook czy Uber? Czy każdy biznes można skalować? Jakimi narzędziami? Dowiedz się tego z naszego artykułu.

Czym jest skalowanie biznesu?

Każdy z nas chce zarabiać więcej, a pracować mniej. Czy taka definicja skalowania biznesu jest poprawna? W dużym uproszczeniu tak. Warto jednak dowiedzieć się więcej, na czym polega ten proces. Wciąż wielu przedsiębiorców myli go z innymi pojęciami lub nie wie, w jaki sposób skalować się samodzielnie.

Czym zatem jest skalowanie biznesu? Proces ten polega na zwiększaniu swoich zysków bez zwiększania podstawowych kosztów operacyjnych. Dzięki temu możesz poszerzać swoją działalność, zachowując płynność finansową oraz efektywność.

Moment skalowania biznesu prędzej czy później nadchodzi dla każdego przedsiębiorcy, który poważnie myśli o swojej firmie i jej rozwoju. Niewątpliwie jest to skok na głęboką wodę. Kiedy zamiast 50 obsługujesz 500 nowych klientów, łatwo stracić grunt pod nogami.

Dlatego skalowalność biznesu wymaga przemyślanej strategii. Ostatecznie jednak celem jest zbudowanie stabilnego i dochodowego biznesu, który przyniesie Ci nie tylko satysfakcję, ale również spokój.

Czym różni się skalowanie firmy od jej wzrostu?

Mówiąc o skalowaniu biznesu, wiele osób myli to pojęcie ze wzrostem. Mimo że oba terminy są stosowane wymiennie, dotyczą one dwóch różnych procesów. Czym się one różnią?

Wzrost firmy może dotyczyć np. zatrudnienia nowych pracowników, obsługi większej liczby klientów czy zwiększenie przychodów. W praktyce jednak często wiąże się ze wzrostem kosztów. Zwiększenie produkcji, zakup nowego sprzętu czy poszerzenie zespołu generuje dodatkowe wydatki. Z tego względu za wzrostem nie zawsze idzie rentowność.

Natomiast skalowanie biznesu polega na zwiększaniu przychodów przy braku wzrostu kosztów. Dobrze dobrana strategia to podstawa. Może ona obejmować np. automatyzację, optymalizację procesów czy innowacje technologiczne. Dzięki nim zwiększysz swoje zyski szybciej niż wydatki.

Czy każdy biznes można skalować?

Nie każdy biznes łatwo jest skalować. Pokażmy to na przykładzie dwóch fikcyjnych firm. Jedna z nich to niewielkie przedsiębiorstwo zajmujące się rękodziełem. Druga to start-up technologiczny. Która z nich ma szansę na najszybszy rozwój?

Zacznijmy od rękodzieła. To niewielka, lokalna firma, która produkuje ręcznie robione torebki, w której pracują dwie siostry. Kiedy zdały sobie sprawę, że w okolicy nie mogą zdobyć więcej nowych potencjalnych klientów, zaczęły otwierać sklepy w kolejnych miastach.

Jednak każda lokalizacja zaczęła wymagać zwiększenia zatrudnienia pracowników. Co więcej, jakość produktów pogorszyła się. Wpłynęło to nie tylko na niezadowolenie nowych klientów, ale także na utratę wiarygodności i spadek przychodów.

Druga firma to start-up technologiczny założony przez trójkę przyjaciół ze studiów, którzy wpadli na pomysł aplikacji do zarządzania projektami w dużych organizacjach. Doskonale znali rynek i wykorzystali automatyzację, aby docierać do użytkowników na całym świecie.

Dzięki temu mogli szybko rosnąć i ze start-upu przerodzić się w dużą, globalną firmę. Jednocześnie nie stracili rentowności i nie odczuli wzrostu ponoszonych kosztów operacyjnych.

Czego możemy się nauczyć z tych dwóch przykładów? Skalowanie biznesu bez strategii może być strzałem w kolano. Kiedy nie mamy pomysłu na to, jak poukładać procesy oraz zastosować automatyzację, koszty mogą okazać się wyższe niż sądziliśmy. Każdy model biznesowy może wymagać innych sposobów, aby osiągnąć wzrost sprzedaży. Jak to robić skutecznie?

Jak skutecznie skalować biznes?

W skalowaniu biznesu nie chodzi wcale o gwałtowny proces, w którym nikt, łącznie z właścicielami, nie wie, co się dzieje. Zamiast tego warto zadbać o to, aby proces był zrównoważony i poukładany. Jakie narzędzia nam w tym pomogą? Jak dbać o firmę i zespół w tym czasie? Oto kilka wskazówek, które mogą okazać się skuteczne podczas skalowania biznesu.

Analiza rynku

Czy na pewno wiesz do kogo chcesz docierać? Zrozumienie rynku, zanim zaczniesz skalować biznes, jest istotne z kilku względów. Przede wszystkim, jeśli do tej pory z Twoich usług korzystało niewiele osób, możesz nie mieć wystarczającej ilości informacji na temat potrzeb grupy docelowej. Dlatego warto przeanalizować rynek oraz konkurencję. Pomogą Ci one zaplanować kolejne kroki, kiedy spodziewasz się przyszłego zwiększania skali działania.

Automatyzacja i procesy

Skalowanie biznesu bez automatyzacji i nieuporządkowanych procesów? Jeśli nie chcesz podzielić losu firmy rękodzielniczej z naszego przykładu, wykorzystaj to, co daje Ci technologia. Obsługa klienta, odpowiadanie na wiadomości, zarządzanie zamówieniami to tylko niektóre rzeczy, które możesz zautomatyzować. Raz ustalone procesy pozwolą Ci docierać do większego grona osób bez konieczności wzrostu kosztów lub zaangażowania dodatkowych osób.

Korzystanie z narzędzi

Pisząc o automatyzacji, warto wymienić narzędzia, które ułatwią Ci skalowanie biznesu. Które z nich będą Ci najbardziej potrzebne? Oto niektóre z nich:

  • platformy CMS – WordPress, WIX, Squarespace
  • platformy e-commerce – WooCommerce, Shopify, PrestaShop
  • e-mail marketing – GetResponse, MailChimp, Zoho
  • automatyzacja marketingu – SALESmanago, edrone, ActiveCampaign
  • CRM – Salesforce, Hubspot, Pipedrive
  • tworzenie grafik – Figma, Adobe XD, Canva
  • zarządzanie projektami – Asana, Trello, Monday
  • komunikacja w zespole – Slack, Zoom, Microsoft Teams

Oczywiście to tylko przykłady. Jako właściciel firmy możesz korzystać z jeszcze innych narzędzi. Warto jednak mieć na uwadze ich integracje z innymi aplikacjami, a także dodatkowe koszty. Poszczególne programy mogą bowiem być drogie lub wymagać odpowiednich kwalifikacji do ich obsługi. Jednak warto po nie sięgnąć, jeśli są częścią Twojej strategii na skalowanie biznesu.

Wybierz odpowiedni zespół

Dlaczego niektóre akceleratory nie akceptują firm, które są jednoosobowe? Ponieważ zespół to jedna z największych wartości organizacji. Powinien on odzwierciedlać te same wartości oraz mieć wspólny cel, a do tego być gotowym na zmiany. W miarę wzrostu firmy, kluczowe jest utrzymanie kultury, na której Ci zależy. Szkolenia, możliwość rozwoju i benefity to tylko niektóre z przykładów, które pomogą w tym celu.

Współpraca z partnerami

W wielu przypadkach skalowanie biznesu nie jest możliwe w pojedynkę. Wymaga to nawiązywania współpracy z innymi firmami. Mogą one bowiem otworzyć Ci drzwi do nowych technologii oraz zasobów, o których dzisiaj nie masz pojęcia.

Zarządzanie finansami

Mówi się, że skalowalność biznesu nie polega na zwiększeniu ceny, ale na wartości produktu. Nie zmienia to jednak faktu, że sytuacja finansowa jest kluczowa do rozwoju biznesu. Musisz mieć pewność, że masz wystarczające zasoby, aby pokryć bieżące koszty. Niezbędna jest też poduszka finansowa, która pozwoli Ci przetrwać nieoczekiwane sytuacje.

Terminal płatniczy od PEP to inwestycja w przyszłość Twojej firmy. Zamów już teraz!

Co łączy Facebooka, Ubera i Brand24?

Każdy z nas zna historię Facebooka – jak jeden pomysł na studiach mógł odmienić media społecznościowe na zawsze. Mark Zuckerberg odpowiadał za aspekty technologiczne. Jego przyjaciel z uczelni, Eduardo Saverin, za finanse. A co w przypadku pozostałych przykładów?

Jednym z założycieli Ubera jest Travis Kalanick, który studiował ekonomię biznesu oraz informatykę. Porzucił jednak naukę, aby wraz z kolegami z uczelni stworzyć swoją pierwszą firmę, Scout INC, a następnie – Red Swoosh, która uczyniła go milionerem. Niedługo później wraz z kolegą zrealizował swój kolejny pomysł na aplikację do wynajmowania aut, który dziś znamy jako Uber.

Z kolei polski Brand24 został stworzony przez przyjaciół z Politechniki Wrocławskiej, gdzie jeden z nich miał doświadczenie w prowadzeniu biznesowych projektów.

Skalowalność biznesu to ludzie i ich kompetencje

Literatura zna wiele historii takich start-upów, które powstały przez kolegów, którzy poznali się na studiach. To jedna z najbardziej charakterystycznych cech takich inicjatyw, które są tworzone przez młodych ludzi, którzy mają mniej zobowiązań, a nawet mogą być utrzymywani przez rodziców.

Dzięki temu możliwe jest budowanie wzajemnych relacji oraz dopasowanie charakterów, które pozwalają tworzyć zgrany zespół. Niewątpliwie jest to jeden z czynników, który wpływa na sukces w biznesie.

Zwróć także uwagę, że często start-upy są zakładane przez osoby, które mają wykształcenie informatyczne i ekonomiczne. Takie kompetencje zaś mogą skrócić proces rozwoju produktu i ułatwić jego skalowanie.

Czego unikać skalując biznes?

Nawet jeśli Twoim planem nie jest drugi Facebook czy Uber, warto wiedzieć, czego unikać, jeśli chcesz skalować biznes. Kiedy bowiem do drzwi puka coraz więcej klientów, a na koncie pojawiają się większe kwoty, łatwo o pokusę i zrobienie niewłaściwego kroku. Oto kilka błędów, których warto unikać.

Brak strategii

Kiedy nie wiesz, dokąd idziesz, możesz się zgubić. Dlatego skalowanie zawsze zaczyna się od określenia jednego celu i obrania odpowiedniej strategii.

Jakość na rzecz wzrostu

Pokusa obniżania standardów, aby robić więcej i szybciej może pojawić się w każdym biznesie. Ważne jednak, aby pamiętać, że takie zachowanie może zaszkodzić reputacji Twojej firmy.

Zaniedbanie kultury firmy

Nie zapominaj o tym, skąd jesteś. Zatem zwróć uwagę na to, aby w miarę rozwoju i zatrudniania nowych osób do struktury firmy nie tracić jej tożsamości. Są to bowiem wartości, które przyciągnęły Twoich pierwszych klientów.

Niewłaściwe zarządzanie finansami

Brak płynności czy zły nadzór finansowy to znak, aby uważać ze skalowaniem biznesu. Zamiast tego warto opracować strategię, która pozwoli Ci zadbać zarówno o rozwój, jak i kwestie finansowe.

Brak narzędzi

Narzędzia, które podążają za Twoim biznesem, są na wagę złota. Warto dobrać je już na samym początku, aby ułatwić rozwój firmy.

Skalowanie biznesu – co to? Podsumowanie

Skalowanie firmy to zawsze wyzwanie, a jednocześnie – morze możliwości. Ustalenie jasnego celu, inwestowanie w technologię oraz wybór odpowiednich ludzi do zespołów to tylko niektóre narzędzia, które pozwolą Ci osiągnąć Twój cel.

Źródła:

Sobczak, R. i Dudycz, H. (2016). Determinanty sukcesu i porażki startupów internetowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, (2), 88–89.

Zamowterminal - Poradniki

Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

Klikając w przycisk „Zamów rozmowę” oświadczam, że zapoznałem się z polityką prywatności i informacją o Administratorze danych

Chcę porozmawiać z Doradcą

Chcę porozmawiać z Doradcą - Modal

Chcę poznać ofertę

Chcę poznać ofertę