Marketing początkującego przedsiębiorcy, czyli jak reklamować firmę i produkt

Dlaczego reklama jest koniecznością dla początkującego przedsiębiorcy?

Jak wynika z informacji z Krajowego Rejestru Sądowego, codziennie w Polsce powstaje ok. tysiąca firm. Co miesiąc przybywa więc w przybliżeniu 30 tys. nowych przedsiębiorstw.

Konkurencja na rynku jest więc bardzo duża. O tym, jak trudno przetrwać początkowy okres działalności, świadczy analiza Euler Hermes, opracowana na podstawie oficjalnych danych z Monitora Sądowego i Gospodarczego.

Raport wskazuje, że ok. 30 proc. firm upada po pierwszym roku od założenia. Po pięciu latach od startu przestaje działać ponad połowa małych i średnich przedsiębiorstw. Z czego może to wynikać?

Nawet wysokiej jakości towar i usługa nie przyniosą Ci pieniędzy, jeśli klienci nie będą wiedzieć o istnieniu Twojego biznesu. Dlatego już na początku funkcjonowania, warto dowiedzieć się, jak reklamować firmę i jak wypromować produkt.

Jak skutecznie reklamować nową firmę?

Marketing dla zarówno nowych, jak i długo działających firm, można podzielić na dwa kanały: on-line (internetowy) i off-line (tradycyjny, typu reklamy prasowe, outdoor pod postacią plakatów i banerów itp.). Od czego zacząć?

Podstawą marketingu dla początkującego przedsiębiorcy powinna być dobra strona internetowa. Dobra nie oznacza od razu, że ma być pełna fajerwerków i z bardzo dużą liczbą treści. Grunt, żeby witryna była czytelna, a na landing page’u, czyli Twoje stronie głównej, znalazły się informacje mówiące wprost, czym zajmuje się firma i dlaczego wyróżnia się na tle konkurencji.

Użytkownik powinien mieć możliwość łatwej nawigacji, szybkiego dotarcia do oferty i do kontaktu z Tobą. Strona powinna być też responsywna, czyli dopasowywać się bez problemu do urządzeń mobilnych.

Jeśli prowadzisz biznes e-commerce, zaimplementuj system płatności internetowych, uwzględniający nie tylko tradycyjny przelew, ale też płatność BLIK-iem czy poprzez logowanie się na stronę banku bezpośrednio z Twojej witryny.

Jeśli oferujesz usługę dostawy, zainwestuj w terminal do płatności kartą. Może to zwiększyć liczbę klientów, ponieważ jest to wygodny sposób dokonywania transakcji. Może podnieść zaufanie do Twojego przedsiębiorstwa i jest bezpieczną metodą przyjmowania zapłaty.

Wracając do marketingu internetowego, zainwestuj w pozycjonowanie (SEO). Dobór odpowiednich słów kluczowych oraz optymalizacja kodu strony sprawią, że Twoja witryna będzie się pojawiać wyżej w wynikach wyszukiwania.

Prowadź profile w mediach społecznościowych i angażuj potencjalnych klientów. Wykazuj się aktywnością i informuj o nowościach czy uczestnictwie w wydarzeniach. Pokazuj nawet drobne sukcesy. Promocja na Facebooku czy Instagramie może być na początku zupełnie darmowa, a jeśli Twój produkt czy usługa będą dobre, grupa odbiorców będzie rosła dzięki marketingowi szeptanemu. Klienci zaczną Cię polecać swoim znajomym.

Media społecznościowe to też kanał kontaktu. Ustaw automatyczne odpowiedzi w komunikatorze, odpowiadające na najważniejsze pytania, a w miarę możliwości samodzielnie odpisuj na wiadomości od klientów.

Reklama w prasie czy na billboardach może być na początku zbyt kosztowna. Jeżeli jednak prowadzisz biznes lokalny, pomyśl nad plakatami lub ulotkami.

Jak wypromować produkt?

Do wypromowania produktu również możesz wykorzystać stronę internetową oraz media społecznościowe. Pomyśl nad reklamami w social media. Powinny one być proste i przedstawiać podstawowe zalety Twoje działalności. Eksperymentuj z grupami docelowymi, może się bowiem okazać, że tak naprawdę targetem są inne osoby, niż wynikało to z pierwotnych założeń.

Możesz zainwestować w AdWords. Dzięki reklamom w wyszukiwarce Google, Twoja firma lub konkretny produkt pojawią się na szczycie listy wyszukiwania jako propozycja dla użytkownika.

Dobrym pomysłem może być content marketing, czyli założenie bloga. Dzięki artykułom poradnikowym na Twoją stronę mogą trafić użytkownicy szukający fraz z tzw. długiego ogona, czyli chcący uzyskać odpowiedź na konkretne zapytania. Artykuły nie powinny być formą nachalnej promocji, tylko mieć faktyczną wartość poradnikową. Będziesz budować wizerunek firmy jako eksperta, a w tekstach możesz dyskretnie zaszyć linki do swoich produktów bądź usług.

Podobnie działają artykuły sponsorowane na innych witrynach. Jeśli inna strona wspomni o Tobie i doda link, wzmocni to pozycję Twojej witryny w wyszukiwarkach.

Wraz z rozbudową bazy klientów, zadbaj o newsletter i automatyzację marketingową. Jeśli będziesz kontaktować się z byłymi klientami, mogą oni ponownie korzystać z Twoich usług, szczególnie jeśli zaproponujesz im promocyjne ceny.

Nie bój się prosić klientów o opinie i reaguj, gdy klient jest niezadowolony. Jeżeli ktoś Cię chwali, podziel się pozytywnym odbiorem w mediach społecznościowych. Możesz też poprosić daną osobę o zgodę na umieszczenie cytatu na swojej stronie.

Marketing dla nowych firm nie wymaga dużego budżetu. Często do promocji młodego przedsiębiorstwa wystarczy smartfon, którym zrobisz zdjęcia i dostęp do Internetu. Pamiętaj o tym, żeby dbać o aktywność. Dywersyfikuj kanały komunikacji z odbiorcami, stawiaj równocześnie na kilka różnych rozwiązań. Zwróć też uwagę na spójność przekazu, pod względem haseł, cech produktu i usługi godnych podkreślenia, grafiki i formy zwrotu do klientów.

Artykuły opublikowane na stronie pep.pl mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady prawnej, podatkowej, inwestycyjnej czy finansowej. Prezentowane treści nie mogą być traktowane jako wytyczne do podejmowania decyzji związanych z finansami, inwestycjami, podatkami, prowadzeniem działalności gospodarczej lub innymi kwestiami biznesowymi. Każda decyzja powinna być podjęta po konsultacji z odpowiednim specjalistą, takim jak doradca podatkowy, inwestycyjny, prawnik czy inny profesjonalista w danej dziedzinie. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki wynikające z wykorzystania informacji zawartych na stronie bez wcześniejszej konsultacji z ekspertem.

Terminal płatniczy za 0zł przez rok

Zamowterminal - Poradniki

Uzupełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

Klikając w przycisk „Zamów rozmowę” oświadczam, że zapoznałem się z polityką prywatności i informacją o Administratorze danych

Oceń tekst

Średnia ocena: 0 / 5. 0

Oceń arytkuł jako pierwszy!

Chcę porozmawiać z Doradcą

Chcę porozmawiać z Doradcą - Modal

Chcę poznać ofertę

Chcę poznać ofertę