Obecnie terminale płatnicze służą nie tylko do płacenia kartą. Nowe urządzenia umożliwiają płatności BLIK, cashback czy doładowania telefonu. Jak korzystać w tym celu z terminali płatniczych?
Dlaczego potrzebujesz terminala płatniczego?
Coraz więcej Polaków płaci kartą. Nawet 65% z nas najczęściej wybiera płatności bezgotówkowe w sklepach, stacjach paliwowych czy w punktach usługowych. Nie może zatem zabraknąć terminala i u Ciebie. Dzięki niemu nie tylko nie stracisz klientów, ale zadbasz o ich wygodę.
Co więcej, prawo wprowadzone w styczniu 2022 roku nakłada na przedsiębiorców obowiązek, aby dawali oni możliwość płatności bezgotówkowej za usługi i towary. Nie dotyczy to tylko tych osób, które są zwolnione z korzystania z kas fiskalnych.
Jak krok po kroku korzystać z terminali?
Każdy wie, czym jest terminal płatniczy. W końcu codziennie korzystasz z karty. Jednak czy znasz wszystkie możliwości POS? Nowe urządzenia nie tylko przyjmują płatności zbliżeniowe. Obsługują one także BLIK, cashback czy doładowania telefonu. Sprawdź, jak korzystać z terminali płatniczych w każdej z tych sytuacji.
Czytaj też: Jak zamówić terminal płatniczy?
Sprzedaż kartą
Transakcje sprzedaży przy użyciu karty są spotykane najczęściej. Dlatego zaczniemy właśnie od nich. Za pomocą terminala możesz obsłużyć płatność zbliżeniowo i za pomocą czynnika stykowego. Jak to zrobić?
- Obudź terminal, wciskając zielony przycisk.
- Wybierz z menu sprzedaż i wpisz kwotę, którą zatwierdzisz zielonym przyciskiem.
- Poproś kupującego o włożenie karty do czytnika lub o jej zbliżenie.
- Jeśli będzie taka konieczność, poproś klienta o wpisanie kodu PIN na terminalu lub PIN Padzie.
- Zaczekaj aż terminal połączy się z centrum autoryzacyjnym i wydrukuje potwierdzenie. Jeśli nie będzie autoryzacji, wyświetli się komunikat o odmowie.
- Możesz wydrukować kopię potwierdzenia dla klienta.
- Jeśli klient zapłacił przy użyciu czytnika stykowego, może wyjąć kartę z terminala.
BLIK
Coraz więcej klientów pyta Cię o płatności BLIK? Usługa płatności mobilnych zdobywa coraz większą popularność z roku na rok. Aby z niej skorzystać, nie trzeba mieć przy sobie portfela ani karty. Wystarczy telefon komórkowy, za pomocą którego klient może wygenerować, a następnie potwierdzić kod BLIK. Jak ustawić terminal? Odpowiadamy krok po kroku.
- Uruchom urządzenie zielonym przyciskiem.
- Wybierz sprzedaż i wpisz kwotę transakcji. Następnie naciśnij zielony przycisk.
- Kliknij BLIK na klawiaturze terminala.
- Poprosić kupującego o wpisanie kodu BLIK na terminalu i wciśnięcie zielonego przycisku.
- Po zatwierdzeniu kodu przez klienta pojawi się kod autoryzacji.
- Wydrukuj potwierdzenie. Możesz również wydrukować kopie dla klienta.
Wypłata gotówki
Wypłata gotówki, nazywana także cashback, pozwala wypłacić pieniądze ze sklepu. To wygodne rozwiązanie w sytuacji, kiedy klient potrzebuje gotówki, ale nie ma w pobliżu bankomatu. Na szczęście większość terminali płatniczych obsługuje cashback. Przeczytaj, jak to zrobić.
- Uruchom urządzenie zielonym przyciskiem.
- Wybierz sprzedaż z wypłatą i wprowadź wybraną kwotę.
- Poproś klienta o włożenie karty do terminala i wpisanie kodu PIN.
- Po zatwierdzeniu transakcji pojawi się kod autoryzacji i terminal wydrukuje potwierdzenie.
- Poproś klienta o usunięcie karty z terminala.
- Wypłać gotówkę klientowi.
Czytaj też: Jak bezpiecznie czyścić terminal płatniczy?
Doładowanie telefonu
Terminal płatniczy służy nie tylko do płatności za usługi i towary. Za jego pomocą można także doładować telefon. Z takiej opcji mogą skorzystać osoby, które mają ofertę na kartę i chcą doładować konto. Warto sprawdzić, czy Twój terminal obsłuży doładowania oraz jak to zrobić.
- Uruchom urządzenie zielonym przyciskiem.
- Z menu wybierz Doładowania i kwotę, jaką klient chce doładować konto.
- Potwierdź na terminalu przyjętą płatność.
- Daj klientowi wydruk z kodem doładowania.
Płatności inną walutą
Twój sklep odwiedzają cudzoziemcy? Mogą oni zapłacić za zakupy zagraniczną kartą. Terminal sam ją rozpozna i umożliwi płatność w walucie karty lub w złotówkach po odpowiednim kursie. Jak to zrobić?
- Uruchom urządzenie zielonym przyciskiem.
- Wybierz sprzedaż i wybraną kwotę.
- Poproś klienta o zbliżenie lub włożenie karty do terminala.
- Terminal rozpozna zagraniczną kartę i umożliwi wybranie klientowi waluty, w jakiej chce zapłacić.
- Po wybraniu waluty, pojawi się komunikat o podanie PIN
- Po wpisaniu i zatwierdzeniu PIN na terminalu wyświetli się kod autoryzacji.
- Terminal wydrukuje potwierdzenie. Możesz również wydrukować jego kopię dla klienta.
Podsumowanie
Korzystanie z terminali płatniczych nie jest trudne. Chociaż oferują one wiele możliwości, działają intuicyjnie. Dzięki temu nauka ich obsługi jest banalna. Nie ma zatem powodu, aby nie oferować płatności bezgotówkowych swoim klientom.